עבודות אחרונות שהועלו לאתר
  מטפסים כדי ליפול כדי לטפס בחזרה / עמית אדלר

אני זוכר את הימים הראשונים בהם הוכשרתי לאטי בתחום קידום האתרים; איך התמלאתי בתחושה של "משהו מופלא עומד לקרות כאן", ובמקביל גם בחשש גדול שלא אצליח להשתלט על הדרקון המפלצתי הזה.

למזלי נכנסתי לתחום ה-SEO לפני עידני האלגוריתמים ה"כבדים" של גוגל (מ-2011 ואילך). התחושה האישית שלי באותם ימים הייתה אופוריה מוחלטת – אנחנו שולטים בתוצאות החיפוש! אנחנו הקוסמים והמכשפים, שמכירים סודות שרק מתי מעט יודעים. לפרסום האורגני הזה, בתוצאות החיפוש, אין תחליף.

אבל מה ידענו אז... כשכל מה שהיה צריך לעשות הסתכם בכמה פעולות טכניות פשוטות. אלא שעצם הביטוי "קידום אורגני" הוא אוקסימורון; כי כמו שיודע כל מקדם אתרים, אין שום דבר טבעי ואורגני בתוצאות החיפוש האורגניות. כל תוצאה בעמוד הראשון הושגה בעמל רב, ואם לא פוקחים עליה עין היא עלולה "לרוץ לכביש" ולחמוק מידינו.


בסופו של דבר קצב ההתפתחויות הטכנולוגיות הדביק את קצב הפעולות האנושיות והאוטומטיות, ואחרי שהחלה 2011 נוכחנו לדעת שהתעוררנו לעולם אחר. לא אגזים בסופרלטיבים הגורסים ש-SEO השתנה מאז לבלי הכר, או כאלו הטוענים שקידום אתרים מת (כל מי שאומר את זה כנראה לא קידם אתר מימיו); אבל כיום הוא בהחלט אינו אוסף הפעולות הטכניות בלבד, שהתיימר להיות בעבר.

דוח נילסן מהרבעון האחרון של 2013 מגלה שהטלוויזיה שולטת ביד רמה בעוגת הפרסום העולמית (57.6%), בעוד שהאינטרנט מדשדש לו במקומות האחרונים (4.5%), כשביניהם מבצבצים להם העיתונים והרדיו. החלוקה הזו של משאבי הפרסום, מייצגת נאמנה גם את הלך הרוח הנוכחי בתחום השיווק באינטרנט – בלית ברירה נאלצנו להבין שקידום אתרים לבדו, ללא אפיקים נוספים, אינו מתכון מוצלח במיוחד. הגיע זמנם של מקדמי אתרים להפסיק להיות זאבים בודדים, מכשפים וקוסמים, ולתפוס את מקומם לצד אנשי שיווק, תוכן ויחסי ציבור; מעצבי אינטרנט וחוויית משתמש; מומחי מדיה חברתית ורוכשי מדיה.

מה שכל איש שיווק יודע כבר מהשנה הראשונה ללימודיו, אנשי SEO רבים נאלצו ללמוד על בשרם – אין תחליף לעבודת צוות של כמה אפיקים במקביל. מותג בעולם הפרסום הקונבנציונלי הוא מותג גם בעולם הדיגיטל, והוא משרת את אותה מטרה בדיוק - שביעות רצון הצרכנים. לא סתם מנוע החיפוש גוגל מעדיף מותגים גדולים ומוכרים על פני אתרים אנונימיים; זוהי בדיוק ההעדפה של מרבית הצרכנים. למרות כל החשדנות והאיבה שיש בימינו נגד מותגים, מסתבר שהם ממשיכים להיות סיגנל נצחי לאמינות (מקור: selnd.com/JezJdr).

פרסומאים לא מבטיחים ללקוחותיהם כמות מסוימת של לידים או מכירות הודות לפרסומת בטלוויזיה; ובדיוק באותה רוח – מקדמי אתרים לא מבטיחים ללקוחותיהם מיקומים, לידים או כל סוג אחר של המרה. או לפחות, כבר לא מבטיחים כמו פעם. מדוע לא? משום שבדיוק כמו בעולם הפרסום המסורתי, גם בפרסום הדיגיטלי קשה מאוד לזייף נוכחות מותגית אמיתית, ולהפוך מנעולן שזה עתה נולד לעסק הכי אמין ומוכר בתחומו. והנוכחות המותגית הזו היא כיום חלק נכבד ממה שהופך SEO לתהליך יעיל.

למרות זאת אני חייב לסייג את דבריי, ולומר שבאינטרנט עדיין יותר קל לזייף את המותגיות הזו מאשר בעולם האמיתי. לא חסרים אתרים עם 20 עמודים ושליש, עמוסי תוכן-זבל, שמצליחים להתברג גבוה בתוצאות החיפוש; לא חסרים יצרני באז ויראלי שמקורם בהונאת לייקים רבתי בפייסבוק. עלויות הפרסום והשיווק באינטרנט עדיין זניחות בהשוואה למקביליהם המסורתיים – טלוויזיה, עיתונים ורדיו – ולכן מתאפשרת יד קלה יותר על הדק-המניפולציות.

כיום השיווק הדיגיטלי, ובייחוד תחום ה-SEO, הולכים יד ביד עם אחיהם הגדולים והוותיקים יותר – תוכן, בידול, מיתוג ושאר ירקות. משווקי האינטרנט קוראים לזה Inbound Marketing ועוד שאר מונחים; אבל אם נציץ קצת בהיסטוריה של עולם הפרסום, נגלה שקוראים לזה קריאייטיב.

אני לא מתיימר להציג מקדמי אתרים כקופירייטרים מפצחי-בריפים או כאסטרטגים שיווקיים משומנים; רחוק מכך. אבל עצם העובדה שרובנו נאלץ לרדת ממגדל השן של SEO כתורה מיסטית, אל האדמה המוצקה של SEO כעוד אפיק שיווקי / פרסומי במכלול של אפיקים – היא מהות השינוי שחל בתחום הזה. על אפנו ועל חמתנו.

--------------------------------------------------------------------

עמית אדלר הוא מקדם אתרים ואיש תוכן בחברת seome פתרונות אינטרנט
הדעה המוצגת כאן היא דעתו של הכותב בלבד